Tijdens de feestdagen is het ontzettend druk bij bol.com, echt heel druk. Op het hoogtepunt worden er zelfs 25 pakketten per seconde (!) besteld. Ieder jaar worden er weer records gebroken. Sinds 2017 start het feestdagenseizoen al met Singles Day, een dag die 2twintig voor bol.com op de kaart heeft gezet en in 2018 haar 2e editie kende.
Een week later komt Sinterklaas in Nederland en weer een week later is het Black Friday. Dan staat pakjesavond nog gepland om vervolgens door te stomen naar Kerst. Kortom, drukke tijden waarvoor de grootste winkel van Nederland de hulp van 2twintig heeft ingeschakeld. Het doel van PR is om zoveel mogelijk publiciteit rondom de marketing campagnes te realiseren.
Aanpak
De media kon niet om bol.com heen tijdens de feestdagen. Heel schrijvend, bloggend, vloggend, filmend en radiomakend Nederland ontving van ons voor hem of haar tailormade bol.com inspiratie. Single influencers werden in het zonnetje gezet, moeders kregen de meest gewilde schoencadeautjes voor hun kroost, pakjesavond werd goed voorbereid en interieurbloggers ontvingen kerstbomen aan huis.
De actuele nieuwsmedia ontving van ons continu updates met de meest actuele data rondom de feestdagen. Wat koopt Nederland, wat zijn de drukste dagen, is een Brabander vrijgeviger dan een Zeeuw? Om te zien hoe dat er allemaal aan toe gaat, mocht pers ook een kijkje achter de schermen nemen. Zelf zijn we ook nog steeds onder de indruk van dit gestroomlijnde proces. Door de snelle opvolging van de feestdagen achter elkaar, was timing in het proces de sleutel tot succes.
Resultaat
Uiteraard zijn de cijfers indrukwekkend rondom zo’n grote campagne. Zoveel publicaties, zoveel mediawaarde, cijfers waar veel merken van dromen. Maar trots zijn we vooral op de kwaliteit van de artikelen. Enthousiaste, blije, oprechte en mooie verhalen.
Natuurlijk vangen hoge bomen ook veel wind, waren er issues rondom de bezorging van de cadeautjes en vond niet iedereen de rijmpieten van bol.om even grappig. Dat hoort erbij. Het mooie is dat dat we met PR proactief bij hebben kunnen dragen aan het feestelijke gevoel tijdens de feestdagen. Dat was een geweldige afsluiting van het jaar.