UGC is ineens all over the internet. Maar waar staat het ook alweer voor?
UGC is eigenlijk een heel oud begrip. Het staat voor User Generated Content. Oftewel: content die over je merk wordt gemaakt door klanten. AKA de gewone consument.
Maar tegenwoordig zie je ook steeds meer ‘UGC-creators’ opduiken. Wat zijn dat dan?
Je kunt UGC-creators zien als een soort freelance content creator. Ze worden betaald door het merk voor de content die ze maken. Maar in tegenstelling tot influencers worden ze niet betaald voor bereik, engagement en views op hun eigen kanalen. Ze krijgen betaald voor de content zelf, die het merk vervolgens op de owned kanalen plaatst.
Als UGC-creator hoef je dus geen volgers te hebben. Het merk kiest jou vanwege jouw uitstraling, creativiteit en vibe. UGC-creators maken authentieke content, die lijkt op de content van ‘gewone’ consumenten.
Zijn UGC-creators dan influencers in een ander jasje?
Nee. Het verschil met influencers: de content van UGC-creators verschijnt alleen op de owned kanalen van het merk zelf en bereikt dus alleen de doelgroep van het merk. De content toont ‘het normale’ leven in plaats van een ideaalbeeld of fantasiewereld. En UGC-creators krijgen niet betaald voor het aantal views.
Wil je weten hoe UGC content kan bijdragen aan jouw marketingdoelen? Stuur ons een berichtje.
En volg #ugccontent voor je dagelijkse inspo.